اخبار، گزارش ورويدادهاي افغانستان وجهان
بامداد بامداد

کمشنرانتخابات ، تقلب در شمارش آرا را تائيد مى کند

 

کمشنر اصول شکايات انتخابات ،تقلب در يک تعداد از صندوقهاى آراى کانديدان ولسى جرگۀ و شوراهاى ولايتى را که توسط يک تن از سوپروايزران مرکز شمارش ( کابل ) صورت گرفته است ،تائيد نمود. ليافت على امينى کمشنر اصول شکايات انتخاباتى  بتاريخ ١٧ سنبله به آژانس خبرى پژواک گفت : واقعاً  تقلب است و هنوز تحقيقات در اين مورد جريان دارد و بعد از بررسى نتيجه آن معلوم مى گردد. وى درمورد اضافه نمود: بعضى از مواردى وجود داشت که آرا کم و زيا د شده بود  . اما وى در مورد توضيحات بيشتر نداد .  يک تن از مسؤولين دفتر شمارش آرا که نخواست نامش گرفته شود به آژانس پژواک گفت که ،  يک   سوپروايز  شمارش آرا ،اوراق راى دهى يک کانديد را به نفع ديگر کانديد گذاشته است  . به گفته موصوف ،اين کارمند حتى به تعداد ١٠٠ راى را از يک کانديد به نفع کانديد ديگر شمارش کرده است . از روز هاى اول پروسه شمارش آرا که اکنو ن ختم شده است و صرف صندوق هاى قرنطين شده در بعضى از ولايات باقى مانده است تعدادى از کانديدان و هم چنان نماينده هاى آنان از  تقلب در شمارش  ارا شکايت داشتند . شيما خروټى  کانديد  ولسى جرگه   نيز چند روز قبل يک تن از سوپروايزران را ديده بود که نمره ١١ سياف را يک ساخته بود و نمره يک قره بيک ايزديار را ١٧ ساخته بود .وى به پژواک گفت : اگر اين خانم هر روز ارقام کانديدان را کم و زياد کرده باشد شما فکرکنيد که هرروز چقدر حق يک کانديد تلف شده است  . وى درمورد شمارش آرا کانديدان افزود که به هيچ وجه دوره شمارش شفاف نبوده در لست يک چيز ميبرآيد و درداخل  چيزى ديگريست . قدر يه يزدان پرست کانديد ولسى جرگه از کابل ،  نيز با شيما خروټى هم نظر است ومى  گويد که در پروسه شمارش تقلب صورت مى  گيرد و ارقام را کم ميرسانند . اما پيتر هربن آمراجرائيوى دفتر مشترک تنظيم انتخابات در يک کنفرانس مطبوعاتى بتاريخ ١٤ ميزان درمورد تقلب در پروسه شمارش آرا گفته بود   : کم وبيش بالاترين سطح نظارت را در پروسه شمارش داريم وهرگاه تفاوتى را مشاهده کنيم آن موارد را  دو باره مور د شمارش قرار مى  دهيم . طبق يک خبرديگر از جمله حدود ٣٢٠٠ کانديد ولسى جرگه به سطح کشور، تنها ٧ تن آنها تاکنون ( ١٧ ميزان ) بيشتر از ٢٠ هزار راى را به دست آورده اند.  چون  نتايج  شمارش آراء  بدون ولايت سمنگان در ولايات ديگر بطور مکمل آشکار نگرديده است ،امکان دارد که اين نتايج بعداً تغير کند.  قرار معلومات دفتر مشترک تنظيم انتخابات ، شمارش آراى صندوق هاى قرنطين شده نيز تاکنون باقى مانده است . الى امروز نتايج شمارش ٧٤،٧ در صد آراء کانديدان ولسى جرگه از ولايت کابل اعلان شده است که از اين جمله حاجى محمد محقق با اخذ  ٤٣٧٥٩ راى بحيث کانديد برندۀ بيشترين راى  ، شناخته شده است .   همچنان رمضان بشردوست وزير اسبق پلان از اين ولايت ( ٢٤١٧٥ ) راى و محمد يونس قانونى وزير اسبق معارف ( ٢٤١٣٩ ) راى  را اخذ نموده  اند.  احمد خان در ولايت سمنگان ( ٢٤٨٧٠ ) راى  را کسب نموده است .  نتايج شمارش آراء در ولايت همجوار کابل ، باميان نيز ٩٠،٨ در صد اعلان شده است که استاد محمد اکبرى ٢٣٠١٨ راى و در ولايت غور که تا کنون نتايج  ٨٢،٥ در صد شمارش آراء اعلان شده است داکتر محمد ابراهيم ملکزاده ٢٠٩٥٠ راى به دست آورده است .  در ولايت پکتيکا پير سيد اسحاق گيلانى ( ٢٠٥٢٢ ) راى به دست آورده است .  انتخابات ولسى جرگه و شوراى هاى ولايتى که در آن به سطح کشور ٥٨٠٠ تن خود را کانديد نموده بودند، به تاريخ ٢٧ ماه گذشته برگذارگرديد . 

 

اعتراض به نتايج اعلام شده انتخابات افغانستان

    نامزدهای معترض می گويند که از روز رای گيری تا کنون، شاهد جعلکاری و تقلب بوده اند

شماری ازنامزدهای ناراضی از نتايج موقت انتخابات پارلمانی و شوراهای ولايتی افغانستان، خواهان برگزاری مجدد انتخابات و يا بازشماری آرا شدند.

اين نامزدها ادعا می کنند که دولت افغانستان و دفتر نمايندگی سازمان ملل متحد در اين کشور، در جريان شمارش آرا دست به تقلب زده اند و در موفقيت شماری از نامزدها دست داشته اند.

 

ميدانی در نزديکی ارگ رياست جمهوری افغانستان در کابل، محل گردهمايی نامزدهای معترض بود.

 

آنها می گفتند که از روز رای گيری تا کنون، شاهد جعلکاری و تقلب بوده اند.

 

اما سلطان احمد بهين سخنگوی ستاد انتخابات افغانستان گفت که گزارشهای سازمانهای ملی و بين المللی، "مشروعيت" انتخابات را تاييد کرده است، بنابراين، نيازی به بازشماری آرا نيست.

 

آقای بهين افزود که تاکنون هفده درصد آرا شمارش نشده است و ممکن است با شمارش اين درصد از آرا، جايگاه نامزدها تغيير کند.

 

انتخابات پارلمانی و شوراهای ولايتی افغانستان در تاريخ هجدهم سپتامبر برگزار شد و با گذشت نزديک به يک ماه، نتايج نهايی آن هنوز اعلام نشده است.

 

'دست کم پنجاه کارمند انتخابات افغانستان برکنار شدند'

در پی ادعاهای گسترده در مورد بروز تقلب در روند شمارش آرای انتخابات افغانستان، دفتر انتخابات اين کشور دست کم پنجاه نفر از کارمندان خود را به اتهام دست داشتن در اين تقلب ها از وظايف شان برکنار کرده است.

ريچارد اتوود، رييس عمليات دفتر انتخابات افغانستان روز يکشنبه، ۱۶ اکتبر، در کابل به خبرنگاران گفت که موجوديت ادعاها داير بر بروز تقلب و جعل کاری در روند شمارش آرا در مناطق مختلف افغانستان سبب ايجاد نگرانی برای دفتر انتخابات شده و آنان اين ادعاها را جدی گرفته اند.

آقای ريچارد گفت که شکايات در مورد چگونگی شمارش آرای انتخابات افغانستان بررسی شده و در مواردی که برای اثبات آن مدارک و اسناد کافی وجود داشته، اقدامات جدی صورت گرفته است.

پيش از اين، بيشتر نامزدها و فعالان امور انتخابات افغانستان شکايات گسترده در مورد موجوديت تقلب در روند رای شماری را مطرح کرده و هشدار داده بودند که اگر به اين موارد رسيدگی جدی نشود، مشروعيت انتخابات زير سوال خواهد رفت.

اين افراد همچنين چندين بار تا حالا خواستار شمارش مجدد آرای انتخابات در شماری از ولايات افغانستان شده اند.

با اين هم آقای ريچارد، رييس عمليات دفتر انتخابات افغانستان می گويد که نيازی به شمارش دوباره آرای انتخابات وجود ندارد و آنچه جعل کاری در شمارش آرا خوانده می شود نيز به باور آقای ريچارد در حدی نيست که بتواند به مشروعيت انتخابات آسيب برساند.

حذف سه در صد کل آرااز آغاز رای شماری در افغانستان چهار در صد کل آرا که احتمال تقلب در آن وجود داشت، قرنطينه شده بود و اين موضوع نيز ظرف روزهای گذشته اعتراض های گسترده ای را در پی داشت.

در اين ميان، تنها صندوق های ۹۰ محل رای گيری از ولسوالی پغمان ولايت کابل قرنطينه شده بود.

ريچارد اتوود، رييس عمليات دفتر انتخابات افغانستان در اين زمينه گفت که نزديک به سه در صد کل آرا از روند شمارش در سراسر افغانستان حذف شده و بيش از يک در صد آرای قرنطينه شده پس از انجام بررسی ها دوام دار، دوباره شامل روند شمارش آرا شده است.

او گفت که تصميم به حذف نزديک به سه در صد کل آرای انتخابات افغانستان پس از آن اتخاذ شده است که جعل کاری در آرای اين صندوق ها به اثبات رسيد.

افغانستان به تاریخ هجده سپتامبر امسال، برای اولین بار پس از حدود سی سال شاهد برگزاری انتخابات برای تعیین اعضای پارلمان این کشور بود.

اگرچه سازمان های جهانی ناظر بر روند انتخابات افغانستان، از برگزاری این انتخابات ابراز رضایت کرده اند اما فعالان سیاسی افغان همواره از روند رای گیری و شمارش آرا در افغانستان انتقاد کرده اند.

مقامات دفتر انتخابات افغانستان نیز در مواردی از تقلب در شمارش آرای انتخابات این کشور را پذیرفته اند.

 

کانديدان بدخشان پروسه راى شمارى را انتقاد کردند

 

با  پايان پروسه شمارش آراء در ولايت بدخشان، به تاريخ ١٦ ميزان، يکعده کانديد ها ادعا دارند که انتخابات خلاف قانون داير شده ، تقلب و تخطى هاى زيادى  در پروسه راى شمارى صورت گرفته است . اما محمد يوسف امين مسؤول شمارش آراى دفتر انتخابات در بدخشان  به آژانس خبرى پژواک   اين ادعاها  را رد نمود. طبق نتايج ابتدايى شمارش آراء  در ولايت بدخشان، برهان الدين ربانى  کانديد ولسى جرگه و رئيس جمهور زمان حکومت مجاهدين  در رديف اول،  زلمى مجددى قوماندان سابق جهادى در رديف دوم و فوزيه کوفى کانديد ديگر ولسى جرگه در رديف سوم قرار گرفته اند . فوزيه کوفى باشنده ولسوالى کوفاب  يکى از کانديد هاى است که  به گفته شاهدان عينى، يکعده مردم بدخشان  ،قبل از تدوير انتخابات ، تصاوير  او را تا ١٥٠ افغانى خريدارى ميکردند و ميگفتند که آنها بخاطر زيبايى او  ، راى خواهند داد . اما خانم کوفى با اظهار بى اطلاعى از خريد و فروش تصاوير خود گفته بود که او بخاطر خدمت به ملت و وطن خود را کانديد نموده است .   اين نتايج  ابتدايى ، باعث شکايات و ادعا هاى يکعده کانديد هاى ناکام  در ولايت بدخشان شده است .داکتر انيس اخگر،کانديد مستقل ولسى جرگه  گفت :  در پروسه شمارش آراء  هرنوع تخلف و تقلب صورت گرفت . به گفته اخگر که سابق رييسه امور زنان بدخشان بود،  آراء توسط حاميان يکعده کانديدها  از صندوقها بيرون  شده و تا رسيدن به مرکز شمارش ، مفقود ميگرديد. او ادعا کرد که مردم اميدوار بودند که انتخابات  شفاف باشد، اما  انتخابات   برعکس بود. محمد شريف ارزش کانديد ديگر ولسى جرگه    در مقابل دفتر انتخابات با بسيار عصبانيت  گفت: انتخابات در فضاى ديموکراسى داير نه شد، کارمندان دفتر انتخابات در تغيير دادن شمارش آراء دست داشتند و کسانيکه راى زياد برده بود، از صندوقها مفقود شده است . اما مسؤول پروسه شمارش آراء در بدخشان  گفت که  اين روند   بدون تقلب و تخطى به پايان رسيده  است و حالا کانديدانى که  در انتخابات  شکست خورده اند، ادعاهاى بيجا و بيمورد مينمايند. او دخالت کارمندان دفتر انتخابات و مفقود شدن آراء درصندوقهاى راى را با شدت رد نموده و افزود که اين پروسه در حضور ناظرين داخلى و خارجى به صورت شفاف و درست به پايان رسيده  است . موصوف علاوه کرد که پانزده هزار راى سفيد و پانزده هزار راى ديگر نظر به اينکه خلاف قانون انتخابات خانه پورى شده بود، باطل اعلان شده است . قرار اظهارات  اين مسؤول دفتر انتخابات،  ٢٢ صندوق قرنطين شده از ١٢ محل بدخشان باقى مانده است  و آنها منتطر  دريافت هدايت   مرکز( کابل)  در مورد سرنوشت آنها ميباشند .  با اين حال   سلطان احمد بهين سخنگوى دفتر مشترک تنظيم انتخابات   در اين مورد ميگويد که يکتعداد صندوقهاى قرنطين شده در سراسر افغانستان ،   زير بحث است  و سرنوشت شمارى از آنها تعيين شده است. اما وى تعداد اين صندوقها را مشخص نه کرد . در ولايت بدخشان ٨٩ کانديد براى احراز ٩ کرسى ولسى جرگه و ٧٨ کانديد براى احراز    ١٥ کرسى شوراى ولايتى شرکت کرده بودند . در سراسر کشور ، از جمله بيش از دوازده و نيم ميليون نفر ثبت نام کننده، بيش از شش و نيم ميليون نفر براى حدود ششهزار کانديد راى داده اند  و  ٢٤٩ کرسى  براى  ولسى جرگه و ٤٢٠ کرسى  براى شوراهاى ولايتى  اختصاص يافته است .

احتمال كناره گيرى سه وزير دولت كرزى

 

روزنامه غيردولتى «چراغ» از كناره گيرى ژنرال «عبدالرحيم وردك» وزير دفاع افغانستان خبر داد. به گزارش ايرنا به نقل از اين روزنامه بعد از كناره گيرى «على احمد جلالى» وزير داخله افغانستان انتظار مى رود كه سه وزير ديگر كابينه كرزى از جمله وزير دفاع اين كشور از سمت هاى خود كناره گيرى كنند. گفته مى شود كه «انورالحق احدى» وزير ماليه و «محمدحنيف اتمر» وزير انکشاف دهات نيز از ديگر وزرايى باشند كه در آينده نزديك از سمت خود كنار خواهند رفت. اين روزنامه بدون اشاره به دليل اصلى استعفاى وردك تصريح كرد: وزراى «دفاع، ماليه، داخله و توسعه روستاها» از جمله منتقدان كابينه كرزى بودند و روابط خويشاوندى وردك با جلالى نيز بر كناره گيرى وى تاثير دارد. گفته مى شود كه اين افراد تلاش دارند تا با كناره گيرى گروهى رئيس جمهورى افغانستان را تحت فشار سياسى قرار دهند، زيرا آنان در كابينه دولت خط فكرى همسان را تعقيب مى كردند كه تسلط قوم پشتون بر ساير اقوام بود. چند روز قبل «على احمد جلالى» وزير داخله افغانستان به طور رسمى اعلام كرد كه استعفاى خود را به حامد كرزى تسليم كرده است كه البته وى پس از اين استعفا سريعاً افغانستان را به مقصد آمريكا ترك كرد. وى گفت: از چند ماه قبل تصميم به استعفا گرفته بودم، اما به خاطر برگزارى انتخابات پارلمانى اين موضوع به تعويق افتاده بود. جلالى اختلاف خود با كرزى را شايعه خواند و گفت صرفاً به دليل كار طاقت فرساى سه ساله در وزارت كشور و نيز پيگيرى كارهاى پژوهشى تصميم به كناره گيرى از مقام خود گرفته است.  سخنگوى كميسيون انتخابات افغانستان اعلام كرد كه شمارش آراى انتخابات شوراهاى ولايتى و پارلمانى در سراسر اين كشور پايان يافت. «سلطان احمد بهين» گفت: شمارش آرا در سراسر اين كشور پايان يافته و نتايج اوليه در ولايت هاى «سمنگان، فراه، نيمروز و كاپيسا» نيز اعلام شده است. بهين گفت: كميسيون انتخابات افغانستان تلاش دارد تا با مشخص شدن وضعيت صندوق هاى ۲۹۹ مركز راى گيرى كه در قرنطينه قرار دارند، نتايج اوليه انتخابات را اعلام كند. قبلاً كميسيون انتخابات افغانستان زمان دقيق اعلام نتايج انتخابات را چهارم اكتبر اعلام كرده بود. بهين با ابراز رضايت از روند شمارش آرا گف

دولت جديد 6 ميليارد دالر مقروض است

وزير اقتصاد اعلام كرد : از مجموع ‪۱۲ميليارد و ‪۵۰۰ ميليون دالري كه جامعه جهاني به افغانستان وعده داده بيش از نيم آن به صورت وام در اختيار دولت كابل قرار گرفته ‌است.
محترم محمد امين فرهنگ در گفتگو با تلويزيون خصوصي آريانا در كابل گفت: نيمي از اين كمك‌ها به صورت بلاعوض در اختيار دولت افغانستان قرار گرفته و مابقي به صورت وام‌ هاي بلند مدت بوده كه در آينده اين كشور مجبور به باز پرداخت آن است.
وي افزود : موسساتي مانند بانك جهاني و بانك توسعه آسيايي وامهاي طويل المدت‪
۴۰ الي ۵۰ ساله در اختيار افغانستان قرار داده است كه بار زيادي بر دوش دولت نمي ‌باشد.
فرهنگ كه در دوران دولت موقت و انتقالي افغانستان نيز به عنوان وزير بازسازي فعاليت مي ‌كرد، گفت : در اين دوران برروند فعاليت نهادهاي غير دولتي نيز نظارت داشته ‌است.
وي در باره جمعيت افغانستان گفت : سر شماري موجود در اين كشور مربوط به سال‪
۱۳۵۸مي‌ باشد و قرار است در سال ۲۰۰۶ميلادي سرشماري جديد و مدرن در افغانستان صورت گيرد.
فرهنگ افزود: دولت افغانستان با توجه به آمار تخميني موسسات كمك كننده بين‌المللي و همچنين آمارگيري سال ‪
۱۳۵۸جمعيت تقريبي اين كشور را نزديك به‪ ۲۴ميليون اعلام كرده ‌است كه آمار دقيق نمي ‌باشد.
وي در باره ادعاي روسيه درباره مطالبات اين كشور از افغانستان گفت : بر اين اساس مسكو حدود يك ميليارد دالر را در اختيار دولت كمونيستي وقت افغانستان قرار داده كه به نظر مي‌رسد نيمي از اين كمكها به صورت بلاعوض بوده ‌است.
مردم افغانستان همواره از روند مصرف كمك‌هاي جامعه جهاني در اين كشور خشمگين بوده و معتقدند كه اغلب اين كمك‌ها به صورت صحيح استفاده نمي ‌شود بلكه بيشتر آن به عنوان حقوق كارمندان نهادهاي دولتي دوباره از افغانستان به بيرون از اين كشور منتقل شده است.

 

 

کمک روسیه به مردم پنجشیر!!

بیست تن مواد غذایی ، ششصد تخته کمپل، دوشک و بیست پایه خیمه مساعدت فدراتیف روسیه به مردم پنجشیر، به مقامات مسوول آن ولایت تسلیم داده شد .
مساعدت مذکور که از سوی والی مسکو صورت گرفته است توسط ولادیمیر ایوانین کو كارمند عاليرتبه سفارت آن کشور درکابل در میدان هوایی به حاجی عبد الرحمن معاون والی پنجشیر تسلیم داده شد.
یک منبع سفارت روسیه گفت که مساعدت مذکور به ابتکار جنرال گروموف که در سمت والی مسکو کار می کند، ارسال گردیده است .
جنرال گروموف آخرین افسر شوروی سابق بود که هنگام خروج قطعات نظامی شوروی از افغانستان ، این کشور را ترک گفت.
همچنين روسيه تا پايان سال‪
۲۰۰5مجموعه‌ اي از كمك‌هاي نظامي به ارزش ۳۰ميليون دالر به افغانستان اعطا خواهد كرد.

 

 

 

افزايش نفوذ در آسياى مركزى و افغانستان

  

كاندوليزا رايس» وزير امور خارجه آمريكا (امروز دوشنبه) يك سفر سه روزه به كشورهاى آسياى مركزى و افغانستان انجام خواهد داد. به نقل از روزنامه «لوموند»، رايس در اين سفر در خصوص دموكراسى و افزايش نفوذ آمريكا در كشورهاى آسياى مركزى در تقابل با قدرت عمل سياسى روسيه و چين در اين كشورها، با مقامات آنها گفت وگو خواهد كرد. رايس فردا (سه شنبه) در اولين مرحله از سفر خود وارد «بيشكك» (پايتخت قرقيزستان) خواهد شد. وى پس از آن راهى كشورهاى افغانستان، قزاقستان و تاجيكستان خواهد شد.
«دانيل فرايد» رئيس اداره اروپا و آسياى مركزى وزارت امورخارجه آمريكا در رابطه با سفر رايس گفت: ديپلماسى آمريكا سه هدف را دنبال مى كند؛ تقويت قدرت عمل دولت كشورهاى آسياى مركزى در مقابله با تهديد هسته هاى مقاومت اسلامى، تقويت اصلاحات اقتصادى و تشويق به برقرارى دموكراسى كه واشنگتن آن را مؤثرترين عامل براى مقابله با رشد بنيادگرايى اسلامى مى داند. وى افزود كه ارتباط آمريكا با كشورهاى آسياى مركزى فقط حول محور امنيت نيست، چرا كه اين رابطه عملاً جوابگو نخواهد بود.
اشاره فرايد به كشور ازبكستان، يكى ديگر از كشورهاى آسياى مركزى است كه رايس به آن كشور سفر نخواهد كرد. لوموند نوشت: آمريكا روند دموكراسى در كشورهاى آسياى مركزى را كند مى داند. از جمله، در قرقيزستان «قربان بيگ باقى يف» شش ماه پس از روى كار بودنش هنوز نتوانسته اصلاحات وعده داده شده خود را عملى كند. از سويى، در قزاقستان اول ماه دسامبر انتخابات رياست جمهورى برگزار خواهد شد. «نورسلطان نظربايف» رئيس جمهورى قزاقستان كه از سال۱۹۹۰ در مسند قدرت قرار دارد، خود را براى هفت سال ديگر رياست جمهورى نامزد كرده است. همچنين در تاجيكستان «محمدروزى اسكندروف» رهبر يكى از بزرگترين گروههاى اپوزيسيون اين كشور به ۲۳سال زندان محكوم شده است. در اين حال، در افغانستان، رايس بر تمديد مدت زمان حضور نيروهاى آمريكايى در اين كشور تأكيد خواهد كرد. با توجه به اينكه در ماههاى اخير قدرت نفوذ روسيه و چين در كشورهاى آسياى مركزى افزايش قابل ملاحظه اى يافته، آمريكا براى برقرارى موازنه قدرت در كشورهاى اين منطقه، ترتيب سفر رايس را داده است.

 

 


روسيه عليه دموكراسى اجبارى

    

اخيراً به نظر مى رسد كه محدوده جغرافيايى پس از اتحاد شوروى، از ۳ جهت تحت كشش قرار دارد: روسيه، ايالات متحده و اتحاديه اروپا كه بازيگران اصلى در منطقه هستند و براى برترى با يكديگر مبارزه مى كنند. از آنجا كه قانون مشخصى بر اين بازى حاكم نبود، بسيارى از دولتهاى نوپاى منطقه به ميدان جنگ براى نيروهاى سياسى خارجى تبديل شدند و البته هميشه قربانى علايق نوع دوستانه خود نبوده اند.
اخيراً مسكو كوشيد كه به اميد تبديل جامعه كشورهاى مستقل  مشترك المنافع به ميدانى براى رقابت سالم وپس از آن، ايجاد منطقه اى از «مشاركت پيش بينى شده براساس احترام متقابل» بعضى از قوانين لازم را مطرح كند. «گريگورى كاراسين» معاون جديد وزير امور خارجه روسيه، اين ايده را در مصاحبه با روزنامه «راسيسكايا» مطرح كرد. بسيارى از كارشناسان سياسى روسيه، اين مصاحبه را به عنوان اصول خاصى از سياست مسكو درباره جامعه كشورهاى مستقل مشترك المنافع تلقى كردند.
  به نظر مى رسد كه معاون وزير جديد از سياست خشك و سازش ناپذير حمايت مى كند. او مطلقاً با استفاده از زور توسط يك دولت خارجى يا قدرت مركزى براى حمايت از علايقش و پشتيبانى از طرح هاى منطقه ايش مخالف است. از ديد او، رقابت عادلانه و تلاش ايدئولوژيكى قابل قبولى است، ولى فشار خارجى براى هدايت دولتى به مسير خاصى از توسعه را قابل قبول نمى داند. مسكو مى گويد كه مخالف «صدور»دموكراسى است و در اين مورد، واشنگتن را متهم مى كند. كاراسين گفت: «ما نمى توانيم روشهاى دموكراتيزاسيون اجبارى را در محدوده اتحاد شوروى سابق، انقلاب هاى رنگين يا فشار سياسى و اطلاعاتى بر مسؤولين بپذيريم.» اين ديپلمات عالى رتبه روسيه بدين گونه تلاشهاى آمريكا براى ارائه انقلابات رنگين در جامعه كشورهاى مستقل  مشترك المنافع را به عنوان پيروزى دموكراسى سبك غرب بر رژيم هاى فاسد قديمى رد كرد. مسكو بسيارى از عوامل كودتاهاى ضدقانونى در اين انقلابات را مشاهده مى كند. رهبران جديد با بى نظمى هاى خيابانى سازمان يافته كه به طور سخاوتمندانه اى از خارج حمايت مى شد به قدرت رسيدند. شبهات روسيه با تغييرات موجود در اين كشورها تأييد شد كه در آنها، مخالفان تحت تعقيب قرار گرفته اند و رسانه هاى جمعى غيروفادار بدون هيچ نشانه اى ناپديد مى شوند. مسكو به هيچ طريق نمى خواهد با حق دولت هاى غيرمشترك المنافع در مراكز قدرت بين المللى براى كمك به جامعه كشورهاى مستقل مشترك المنافع به منظور ارتقاى امنيت داخلى، تلفيق در اقتصاد جهانى و به طوركلى پاسخ به نياز جهانى شدن مخالفت كند. كاراسين گفت: «اصولاً اين امر طبيعى است و دخالت ايالات متحده، اتحاديه اروپا و ساير بازيگران در امور كشورهاى مشترك المنافع ديگر به عنوان امرى عجيب در نظر گرفته نمى شود.» او گفت كه موضوع فعلى، يافتن رويكردى متعادل براى رقابتى است كه مى تواند روابط روسيه با شركاى غربى را ارتقا دهد. به عبارت ديگر، رقابت امرى پسنديده است، ولى تلاش براى خنثى كردن نفوذ روسيه در كشورهايى كه روسيه پيوندهاى اخلاقى و اقتصادى نزديك دارد و بيش از ۲۵ميليون نژاد روس در آنها زندگى مى كنند، موضوعى ديگر است. تلاش براى خنثى كردن نفوذ روسيه، امرى است كه گروه قدرتمند نو محافظه كار از آن براى تبديل كشورهاى مشترك المنافع به ميدان نبرد براى جنگ سرد جديد بهره مى گيرند. در ماه جولاى كميته سناى ايالات متحده، حكمى را درباره تخصيص بودجه وزارت امور خارجه تصويب كرد كه به طور مستقيم از بودجه مالى آمريكا در منطقه اى براى مقابله با «نيرومند شدن روسيه» استفاده كند. كميته سناى ايالات متحده هشدار داد: «روسيه اقتدارگرا، تهديدى در سير دولت هاى منطقه به سوى دموكراسى است. مقابله با اين تهديد بايد در اولويت برنامه هاى سياست خارجى ايالات متحده قرار گيرد.» اين اعتراض بى نهايت صريح است. كميته مبلغ ۵۶۵ ميليون دلار در سال ۲۰۰۶ را براى برنامه هاى جمهورى هاى سابق اتحاد شوروى اختصاص داد. به راحتى مى توان حدس زد كه چه مبلغى براى تحميل دموكراسى به سبك آمريكايى بدون درنظر گرفتن سنت هاى ملى صرف خواهد شد.
نكته جديدى در اين ديدگاه وجود ندارد. در مكتب برژنف (لئونيد برژنف دبيركل اسبق حزب كمونيست اتحاديه شوروى سابق) كشورهاى وابسته به اردوگاه سوسياليسم فقط بايد حاكميت محدودى داشته باشند. حال، روسيه خواهان آن است تا از شبيه سازى اين مكتب حقارت آميز در هزاره سوم جلوگيرى كند.

 

پايان گروگانگيرى در نالچيك 

   نيروهاى امنيتى روسيه بامداد امروز به گروگانگيرى در شهر نالچيك واقع در قفقاز پايان داده و موفق به آزاد كردن گروگانها شدند. ماموران امنيتى در جريان عمليات خود به دو ساختمان كه تحت تصرف شورشگران در آمده بود، حمله بردند.

 

به گزارش رسانه هاى خبرى، يكى از اين ساختمانها يك پاسگاه پليس بوده كه تحت تصرف گروگانگيران قرار داشت. ماموران امنيتى روسيه در طى عمليات تهاجمى خود، هشت تن از گروگانگيران را به قتل رسانده و توانستند ۵ تن از گروگانها را آزاد كنند كه گفته ميشود همگى آنها در سلامتى به سرميبرند.

 

بنابر گزارشهاى رسيده، يك گروه ضربتى ويژه متشكل از ماموران امنيتى، به فروشگاهى واقع در مركز شهر كه شمارى از شورشگران در آن پناه گرفته بودند، حمله بردند.

 

در جريان تيراندازيهايى كه ميان طرفين روى داد، دو تن از شورشگران كشته شدند. به گفته ولاديمير كولسنيكوف معاون دادستانى كل روسيه، در طى اين عمليات ضربتى نيز گروگانها كه اكثر آنها ظاهرا زن بوده اند، آزاد گرديده اند.

 

عدم حضور قطعى گرهارد شرودر در كابينه آتى 

 

 

  

 

 

 صحنه خداحافظى خوب انتخاب شده بود. نه برلين، بلكه هانوفر كه شرودر از منزلش تا آنجا تقريبا پياده ده دقيقه در راه بود. البته اين تنها دليلى نيست كه بتوان بخاطرش بر آن نام بازى خانگى نهاد، زيرا شرودر ميتوانست به جمعيت حاضرين نيز اعتماد داشته باشد.

 

سخنان او با تشويق ممتد حاضرين كه همگى از اعضاى سنديكاهاى كارگران ساختمانى، صنايع شيمائى و انرژى بودند، همراه بود. سنديكاهائى كه در سخت ترين دوران حكومت اش، يعنى مخالفت عمومى مردم با رفرم در بازار كار، نيز در كنارش باقى ماندند.

 

اين احساس وجود داشت كه او تنها در اين مكان ميتواند راجع به موضوعى سخن بگويد كه تا به امروز نتوانسته بود در مورد آن لب به سخن بگشايد. در حاليكه اشك در چشمان شرودر حلقه زده بود، وى اعلام كرد كه او در كابينه آينده قطعا عضويت نخواهد داشت. و اين آن لحظه سخت خداحافظى بود كه احتمالا براى خود شرودر بسيار سخت تر از آن چيزى بود كه گمانش را ميكرد.

 

او قدم به قدم بسوى اين خداحافظى نزديك تر ميشد و در روزهاى گذشته بارها و بصورت غير مستقيم به آن اشاره كرده بود، اما اينگونه بنظر ميرسيد كه خود جرائت تصميم گيرى ندارد، زيرا هر بار ميگفت كه حزب بايد تصميم بگيرد.

 

در چند روز نخست پس از برگزارى انتخابات اينگونه بنظر ميرسيد كه شرودر با كله شقى و تكبرى كه شباهت زيادى به رفتار سلفش يعنى هلموت كهل داشت و بدور از هر گونه واقعيت گرائى، به صندلى صدارت عظمى چسبيده است. اما او در آخرين دقايق رفتار خود را تصحيح كرد و موفق شد احترام و اعتبار خود را حفظ نمايد.

 

حزب سوسيال دمكرات از همان آغاز به شرودر اعتماد نداشت و او هم به بخش هائى از حزب اعلام جنگ داده بود و اصلا علاقه اى به آنها نداشت. اما پس از اينكه او در يك مبارزه انتخاباتى خستگى ناپذير همانند شيرى جنگيد و بر خلاف تصور خيلى ها كه فكر ميكردند، راى دهندگان از حزب روى برگردانده اند، دوباره آراى مردم را بسوى حزب جلب كرد.

 

 اكنون بنظر ميرسد كه  حزب سوسيال دمكرات و شرودر با يكديگر آشتى كرده اند و شايد هم به همين خاطر است كه خداحافظى برايش آسان تر شد. و ناگهان در پايان راه حزب، متحد و يكپارچه در پشت سر او ايستاده و شرودر هم در هانوفر در حالى كه آشكارا تحت تاثير قرار گرفته بود ميگويد:« من ميخواهم در ميان شما بمانم. من ميدانم كه از كجا آمده ام و ميدانم كه به كجا تعلق دارم».

 

باوجود اين بايد به غم شرودر از خداحافظى سياسى با ديدى محتاطانه نگريست. از شرودر هر كارى بر مى آيد و يعيد به نظر نميرسد كه او دوباره در صحنه سياسى و شايد جائى در آن بالاها دوباره ظاهر شود.

 

اعلام اسامى هشت كانديد وزارت حزب سوسيال دمكرات در كابينه آنگلا مركل 

 

 

 دكتر فرانك والتر اشتاين ماير از حزب سوسيال دمكرات و كانديد وزارت خارجه 

   قبل از آغاز مذاكرات بر سر ائتلاف بزرگ، حزب سوسيال دمكرات آلمان امروز اسامى هشت كانديداى وزارت را اعلام نمود. فرانس مونته فرينگ رهبر حزب بعنوان معاون صدر اعظم و وزير كار در كابينه جديد حضور خواهد داشت.

 بنا بر گزارشهاى واصله قرار است پتر اشتروك وزير دفاع در كابينه شرودر رهبريت حزب را برعهده گيرد.

 

اما سه چهره كابينه شرودر يعنى خانم اولا اشميت كه وزارت بهداشت را بر عهده داشت، خانم بريگيته تسيپرس وزير دادگسترى و خانم هايده مارى ويچورك تسويل وزير توسعه و عمران در كابينه خانم مركل كماكان حضور خواهند داشت. اما يكى از چهرهاى ناشناخته كه قبلا رياست دفتر صدارت اعظمى را برعهده داشت، دكتر فرانك والتر اشتاين ماير ميباشد كه وزارت خارجه را برعهده خواهد گرفت. اشتاين ماير در دوران شروردر بيشتر مرد پشت صحنه و از اعتماد كامل صدر اعظم برخوردار بود.

 

اما پير اشتاين بروك نخست وزير سابق ايالت نورد راين وست فالن كه در انتخابات چندى پيش اين ايالت اكثريت آرا را به حزب دمكرات مسيحى واگذار كرد، اكنون در كابينه خانم مركل مقام وزارت دارائى را برعهده دارد. شهردار شهر لايپزيك ولف گانگ تيفن زه نيز بعنوان وزير راه و ترابرى از سوى حزب سوسيال دمكرات به كابينه خانم مركل راه يافت. تيفن زه در كابينه خانم مركل مسئوليت بازسازى شرق آلمان را نيز برعهده دارد. او قبلا در سال ۲۰۰۲ از قبول پست وزارت خوددارى كرده بود. براى وزراتخانه محيط زيست نيز كه قبلا در اختيار حزب سبزها بود، اكنون زيگمار گابريل نخست وزير سابق ايالت نيدر زاكسن كانديد شده است. اما احزاب متحد سوسيال و دمكرات مسيحى بغير از ادموند اشتويبر نخست وزير ايالت بايرن و رهبر حزب سوسيال مسيحى كه براى مقام وزارت اقتصاد و تكنولوژى كانديد شده هنوز كسى را معرفى نكرده اند و قرار است خانم مركل در روز دوشنبه هفته آينده نيز اسامى بقيه اعضاى كابينه خود را معرفى نمايد.

 

  

 


برگرفته از منابع مختلف خبری
October 16th, 2005


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها